Senin, 04 Januari 2021

SEKILAS PANDANGAN DATU NAJIB RAZAK, TERKAIT PROYEK KERETA API LAJU KUALA LUMPUR – SINGAPURA TERBATALKAN

 NusaNTaRa.Com                                                                                                                                                                                                                                             byNajiBRazaK,                                                                                                            Kamis,   31     D e s e m b e r     2020

Kalau sahaja  Proyek  HSR  KL – SINGAPURA ((High Speed Rail/Kereta api Laju)  dibatalkan sepihak oleh kerajaan  Malaysia,  Kamis  (31/12/2020) dan konsekwensinya Malaysia akan bayar gantirugi sekurang-kurangnya RM310 juta kepada Singapura.   Mengikut laporan media dan sumber dalaman,  projek ini akan diganti dengan projek keretapi Kuala Lumpur - Johor Bahru (Laju  sedang)  dengan menggunakan teknologi ETS KL Sentral ke KLIA yang lebih perlahan berbanding keretapi 350 km sejam pada projek HSR  KL - SINGAPURA.

Namun pembatalan tersebut disampaikan melalui pernyataan bersama Perdana Menteri Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong di Kuala Lumpur, Kamis  01/01/2021 tengah malam.     Bermakna  anggaran proyek  HSR KL-JB juga dilaporkan antara RM 63 milliar  hingga RM 65 milliar  yang  tak jauh berbeza berbanding  anggaran HSR KL – SINGAPURA sebesar RM 60 milliar  hingga RM 68 milliar   projek  HSR KL -  Singapura.   Akibat dari pergantian proyek transportasi ini,  diperkirakan  jumlah penumpang setahun yang menggunakan jalur ini  juga dijangka turun dari 8.4 juta setahun ke 4.2 juta menjelang tahun 2031.

Perolehan proyek ini juga akan memberi impak yang amat besar dari segi harga tiket (pengguna dari Singapura mampu membayar  biaya lebih mahal) dan jumlah penumpang,  sehingga projek ini diperkirakan akan mengalami kerugian besar dalam jangka panjangnya - bermakna kerajaan mungkin akan perlu membayar gantirugi pengoperasian transportasi berjena besar ini  setiap tahun atau bail-out operator HSR pada masa depan.

Jika ditukar ke proyek HSR KL -  JB  yang memiliki pola laju  sedang berbanding rancangan awal  yaitu 350 km/sejam  dikhawatirkan daya saing bisnis transportasi ini tidak mampu  bersaing  dengan  bisnis  transportasi yang lain ysng telah ada seperti transportasi udara penerbangan KL ke Singapura.   Sektor penerbangan ini adalah paling sibuk dalam dunia dan HSR dijangka boleh menurunkan kos tiket, jumlah tempoh perjalanan dan juga pencemaran udara sebab tren elektrik adalah lebih efficient dan kurang mencemar.

The Big Imaginate  penggabungan antara  dua ekonomi terbesar dan dua ibukota negara ASEAN juga tidak akan tercapai. dan  Projek HSR KL-JB ini hanya akan layak bersaing dengan projek Landasan Berkembar ETS KL-JB yang dijangka siap tahun  2021 ini.   Akibatnya,  bagi  manfaat ekonomi  Malaysia dari projek pengoperasian HSR KL-JB  akan berkurang beberapa trillion Ringgit  berbanding proyek awal HSR KL -  SINGAPURA menjelang tahun 2050.

Sebuah kajian institut dari negara Jepun yang  berpengalaman dalam bidang high speed rail,  melaporkan Malaysia menerima impak positif ekonomi 10 kali ganda lebih besar daripada Singapura.   Jika tempoh perjalanan antara negara-negara kita menjadi lebih mudah dan pantas dengan HSR ini, lebih ramai pelancong dari Singapura akan berkunjung di Malaysia dan berkunjung lebih kerap berbanding warga Malaysia yang melancong di Singapura.

Pembatalan proyek ini terkait dengan pertubuhan Pandemi Covid-19 yang turut menjejaskan ekoonomi dan keuangan kedua kerajaan.    Tapi satu manfaat bagi kerajaan Malaysia ialah  Malaysia  boleh membuat segala keputusan perolehan untuk memberi kontrak kepada mana-mana pihak dengan sendirinya berbanding model JV dahulu,   di mana segala proses perolehan dan pemilihan vendor perlu keputusan, pelaksanaan dan pantauan  secara bersama oleh kedua-dua negara.   Alasan lain  yang akan diberi kenapa batal dan tukar ke KL-JB dipercayai adalah Singapura tak benarkan HSR berhubung dengan KLIA.

Tidak benar,  Karena perencanaan semula ialah untuk HSR berakhir di Bandar Malaysi.   Sebuah stesen ERL juga akan dibina di Bandar Malaysia sebab trak ERL KL Sentral-KLIA lalu berhampiran Bandar Malaysia.    Jika projek HSR tidak lagi berakhir di Bandar Malaysia seperti pada asalnya maka projek Bandar Malaysia juga tidak akan mencapai potensi pembangunannya sebanyak RM140 bilion juga.

Jika benar, keputusan kerajaan ini akan banyak merugikan negara sebanyak bertrilion-trilion Ringgit untuk tempoh 50 tahun akan datang sebab walaupun kos projek agak sama tetapi jumlah pendapatan HSR, daya penarikan pelaburan asing serta manfaat ekonomi (kerana tiada lagi cerita integrasi ASEAN) bagi Malaysia adalah jauh lebih rendah.                                              dr. FB NajibRajak, Jum'at 01/01/2021.

Malaysia – Singapura by Johor Strait dipisahkan,

Proyek Kereta Api Cepat HSR KL – SINGAPURA di batalkan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

LIMA PEMBUANGAN SAMPAH TERBESAR DI DUNIA, ADA BANTAR GEBANG !!

NusaNTaRa.Com       byBatiSKambinG,        R   a   b   u,    2   0      N   o   p   e   m   b   e   r      2   0   2  4     Tempat Pengelola...